03/09/2017

« La démocratie n’est jamais acquise » - Karine Tuil


 Une tribune importante sur la situation en France par un écrivain que j'admire depuis mon premier entretien avec elle, en 2003 :



Karine Tuil : « La démocratie n’est jamais acquise »


Dans une tribune au « Monde », la romancière estime que la victoire d’Emmanuel Macron a certes permis de faire reculer le Front national. Mais cet acquis n’est pas définitif. Il faut, pour se préserver durablement, refonder le pluralisme.

LE MONDE |   • Mis à jour le  | Par  






TRIBUNE. A l’origine d’un engagement politique et intellectuel, il y a parfois une histoire familiale de la peur. Etre enfant d’immigrés vous assure un poste de vigie démocratique, en particulier quand vos parents ont quitté un régime autoritaire où critiquer le pouvoir vous assurait une place à l’ombre. « Ne pas déranger » fut notre mot d’ordre ; mes parents osaient à peine élever la voix. Qu’on pût contredire, juger, invectiver le pouvoir sans risquer d’être emprisonné leur semblait relever d’une pure fantasmagorie.

Ils ne manquaient pas une occasion de le rappeler : nés en France, nous avions de la chance ; la liberté n’était pas donnée, elle pouvait, à tout moment, vous être reprise. Ici, on avait le droit de voter, manifester, lire une presse indépendante, exprimer ses opinions politiques - derrière cette litanie des bienfaits français se déployait l’idée selon laquelle on ne connaissait la valeur de la démocratie que si l’on avait fait l’expérience de l’oppression –, l’enseignement parental se concrétisant par des lectures à forte charge politique et sociale – confirmation par la littérature de ce qu’ils nous disaient de vive voix : la démocratie n’est jamais acquise.





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Et je repose mon entretien publié l'an dernier, à la sortie de son roman L'Insouciance :

[INTERVIEW] 

KARINE TUIL, « L’INSOUCIANCE »


16 août 2016 Par
Melissa Chemam
Roman choral, radiographie imaginaire d’une France en pleine ébullition sociale et politique, L’Insouciance de Karine Tuil pousse le lecteur à se poser des questions qui souvent dérangent. Inspirée par l’injustice faite à de nombreux soldats après leur retour traumatisant d’Afghanistan, la romancière tisse tout un monde autour du personnage de Roman Roller, un jeune lieutenant qui tombe amoureux d’une journaliste récemment mariée à un homme d’affaires richissime, Français Vély. Originaire de Clichy-sous-Bois, Romain, dans son errance, essaie de sauver son mariage ébranlé par le post-trauma de la guerre la plus inutile de sa vie… Il va aussi renouer avec ses anciens camarades de banlieue, dont la nouvelle star montante de la politique, Osman Dibula, nommé parmi les conseillers du « Président », mais dont le parcours, en tant que jeune noir sans diplôme de grande école, se révèle plus que chaotique. Le livre est un des sommets de l’auteur. Et de toute évidence un des romans qui marquera la rentrée littéraire 2016.
Pour en parler au mieux, nous avons proposé à l’auteur de nous accorder un long entretien.

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The novel was also published in English. Read more on The Guardian:



The Age of Reinvention review – don’t believe the hype

Karine Tuil’s promising tale of identity theft set against the legal world of New York is let down by racial and sexual stereotyping

When a novel’s cover is emblazoned with the words “the international bestseller” or “shortlisted for the Prix Goncourt”, the advance acclaim can invoke one of two responses in a reader: hope that the book in question lives up to the plaudits or fear that it may not. In the case of The Age of Reinvention, the eighth novel by French author Karine Tuil, it is the latter, sadly, which transpires to be true.

The premise of the book is promising: talented law student Samir Tahar, a French Muslim, encounters what he believes to be racial discrimination when applying for jobs. On a whim, he shortens his name to Sam and soon after is employed by a firm believing him to be Jewish, an assumption Samir does nothing to contradict. When Samir later becomes a successful and much-feted lawyer in America, he perpetuates the lie of his Jewish heritage. Appropriating the tragic personal history of his former best friend, Samuel, he marries the daughter of one of New York’s most powerful Jewish men and establishes a network of lies that eventually catches him up with devastating consequences.



Stolen identities and double lives undoubtedly make for intriguing stories. But no amount of skilful plotting by Tuil can disguise the retrograde racial politics that sit at the heart of this novel, which is translated by Sam Taylor. Tuil’s Jewish characters are rich, famous and powerful (even Samuel, who spends much of the novel psychologically and emotionally weak, ends the book as an internationally bestselling novelist), whereas the Muslim characters, most notably Samir and his mother, face relentless political, cultural and economic prejudice. The disturbing message Tuil appears to want to convey is that the world is rosy as long as you’re Jewish (or, at least, can pretend to be). There appear to be no shades of grey.

Sexual politics don’t fare much better. The novel’s female protagonist, Nina, Samuel’s girlfriend and Samir’s mistress, is little more than a sexual pawn in the power struggle between the two men. She has no agency in the novel outside of her relationship to these two rivalrous men, neither of whom seems to be drawn to anything other than her physical beauty.

All of her characters, in fact, suffer from two-dimensional stereotyping: in Tuil’s world, all men are controlling, manipulative, pathologically ambitious and borderline misogynistic: “Samuel believes that conflicts are resolved by sexual dominance. Aggression as erotic power. Hostility as fuel for desire.” This may be Samuel’s scene, but it could belong to any of Tuil’s men. All Tuil’s female characters, meanwhile, are passive, obliging and inexplicably devoted to unworthy men, even in the face of emotional and psychological abuse, whether they’re rich Jewish New Yorkers or poverty-stricken French Muslims. This limited characterisation makes for a cast it’s difficult to believe in, much less care about.

There’s a sense in reading The Age of Reinvention that Tuil’s aim was to write a state-of-the-nation novel and clearly it must have chimed with French readers. In the UK, however – and, one suspects, in America – the simplistic portrayal of racial and sexual politics may fail to strike a chord.

The Age of Reinvention is published by Simon & Schuster (£12.99). Click here to buy it for £10.39



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